Do komunikatu agencji Moody’s dotyczącego ratingu Polski możemy podejść jak do rzetelnego audytu, który może nam być pomocny przy podejmowaniu kluczowych decyzji w przyszłości. Nic nie jest przesądzone i wszystko będzie zależało od zachowania naszych polityków – tak dr Małgorzata Bonikowska, prezes CSM, skomentowała komunikat agencji ratingowej o pogorszeniu się tzw. klimatu inwestycyjnego w Polsce. Pomimo, że agencja Moody’s utrzymała rating Polski na poziomie A2, zmieniła ocenę jego perspektywy ze stabilnej na negatywną. Jako przyczynę agencja podała m.in. znaczące zwiększenie się wydatków państwa oraz obietnice rządu dotyczące zmniejszenia wieku emerytalnego.
Dodatkowym powodem podjęcia decyzji było pogorszenie się tzw. klimatu inwestycyjnego odzwierciedlonego w mniej przewidywalnych działaniach rządu oraz w pogorszającym się porządku formalno-prawnym (obietnice rządu dotyczące przewalutowania kredytów hipotecznych we Frankach oraz przedłużający się kryzys konstytucyjny). Decyzja agencji ratingowej nie spowodowała paniki na rynkach, a pozytywne nastroje wśród inwestorów sprawiły, że Złoty zyskiwał na wartości.
Komentując bieżącą sytuację polityczną dr Małgorzata Bonikowska stwierdziła też, że przy podejmowaniu decyzji politycznych i budowaniu naszych systemów możemy czerpać inspiracje z innych młodych demokracji. Jako przykład dr Małgorzata Bonikowska podała Bhutan. Bhutan, państwo z zaledwie 700 tyś mieszkańców to demokracja bardzo świeża. Pomimo to, w Bhutanie relacja pomiędzy władzą a obywatelami jest bardzo bliska. To jest jedno z nielicznych królestw, w którym obywatele mają dostęp do swojego króla. Inspiracja ta może dać do myślenia naszej cywilizacji. Powinniśmy się zastanowić, czy pomimo że żyjemy w krajach demokratycznych, trochę się w ich budowaniu nie pogubiliśmy.
Oprócz poważnych tematów politycznych, nie obyło się też bez komentarzy dotyczących sportu. W kontekście obchodów stulecia istnienia klubu piłkarskiego Legia Warszawa, goście w studiu rozmawiali o zdobyciu przez klub mistrzostwa polski Ekstraklasy. Jak oceniła dr Małgorzata Bonikowska, Legia Warszawa to jedna z niewielu dobrych, starych marek, które się utrwaliły. Warto takie marki wzmacniać, aby budować wokół nich dodatkowe wartości.