Wzrost wartości polskiego eksportu i osiągnięcie nadwyżek w handlu zagranicznym to pozytywna wiadomość dla naszej gospodarki. Rząd powinien aktywnie wspierać eksporterów, ponieważ w kontekście sytuacji w strefie euro i wydarzeń we wschodnim sąsiedztwie UE, polskie firmy nie mają alternatywy wobec poszukiwania nowych kierunków aktywności. Musimy odważnie wychodzić na rynki trzecie, lecz nie posiadamy w tym doświadczenia ani podmiotów, które mogą swobodnie poruszać się np. w Azji i Afryce. Dlatego strategiczne plany rządu dotyczące wspierania eksportu wymagają pogłębienia – powiedziała dr Małgorzata Bonikowska, Prezes CSM, w audycji „EKG” na antenie Radia TOK FM.
Polska ma dużą trudność ze zdefiniowaniem priorytetowych kierunków ekspansji zagranicznej w gospodarce. Ostatnie badania wskazują, że najbardziej atrakcyjnymi rynkami są dla nas: Indie, Bangladesz, Wietnam, Filipiny, Tanzania, Kenia, Peru i Kolumbia. Kierunek indyjski nie podlega dyskusji, lecz pozostałe nie do końca pokrywają się z dotychczasowymi wyborami. Warto by było przeprowadzić gruntowną analizę i na tej podstawie dokonać ustalenia rzeczywistych priorytetów. Polska nie jest w stanie działać równie aktywnie w blisko 200 krajach świata – dodała dr Bonikowska.
W dyskusji wzięli także udział: Ryszard Wojtkowski (Prezes Resource Partners), dr Marcin Piątkowski (ekonomista w Banku Światowym w Waszyngtonie), dr Wiesław Rozłucki (współzałożyciel i pierwszy Prezes Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie) oraz dr Ludwik Sobolewski (Prezes Giełdy Papierów Wartościowych w Bukareszcie).