Chiny to wielkie możliwości, ale także wielkie wyzwania. Polskie firmy bardzo chcą działać na tym ogromnym rynku, jednak tylko nieliczni potrafią tam się odnaleźć. Chiński pragmatyzm i smykałka do biznesu pomagają, ale przeszkadzają różnice kulturowe i bariery formalno-prawne – powiedziała dr Małgorzata Bonikowska, prezes CSM, podczas warsztatów Business in China, zorganizowanych przez Centrum Stosunków Międzynarodowych na targach China Homelife Show pod Warszawą. Póki co, mamy wielki deficyt w bilansie handlowym z Chinami: Chińczycy sprzedają nam sześć razy więcej towarów, niż my sprzedajemy im. Coś z tym trzeba zrobić – dodała szefowa Centrum Stosunków Międzynarodowych.
Trzydniowe warsztaty zorganizowane przez CSM dotyczyły kulturowych uwarunkowań biznesu w Chinach, skutecznych dróg ekspansji na rynki chińskie oraz najczęściej popełnianych przez przedsiębiorców błędów. W debatach uczestniczyli m.in.: były Ambasador RP w Pekinie Tadeusz Chomicki, Prezes Centrum Studiów Polska-Azja Radosław Pyffel oraz przedstawiciele firm Seaoo.com, Magemar, Importujznami.pl, BigChina.pl, Chińskiraport.pl, Chiny24.com, Akcenta, Kontener.pl. Wydarzenie China Homelife jest organizowane co rok w 9 krajach w tym w Brazylii, Turcji, RPA, Polsce, Egipcie, Jordanii, Kazachstanie i Indiach. To największe targi chińskich produktów na rynkach wschodzących.